Térdkopás esetén viszkoszupplementáció!

2016.11.04.

Már többször elhatároztam, hogy számításokat készítek abból a százon felüli beteg adatból, akiknek enyhe és középsúlyos vagy éppen műtétre – más okból – nem alkalmas súlyos térdarthrosisa miatt hialuronsav ízületi injekciót adtam. Gyakorlati tapasztalataim egyértelműen amellett szólnak, hogy az ízületbe adott hialuronsav hatékonyan csökkenti a betegek fájdalmát, javítja mozgásukat, járásukat, így életminőségüket is.

A térdarthrosis a térdízület kopásos megbetegedése. A térd ízületi belhártyával rendelkező ízület, benne egészséges esetben is 2-3 ml ízületi nedv található, melynek fontos alkotórésze a hialuronsav. A hialuronsav viszkoelasztikus, kenő és ütéselnyelő tulajdonsággal bír, biztosítja az egészséges ízület normális, fájdalommentes működését. Térdarthrosisban ez a viszkoelaszticitás nagymértékben romlik, nő az ízület terhelése, az ízületi porc károsodik, beszűkülnek az ízületi mozgások. A kívülről beadott hialuronsav injekció az egészséges viszkoszupplementációt pótolja, sűrű viszkoelasztikus tulajdonságánál fogva javítja az ízület kenését, védi a porcot; a szinovialis sejtekhez kötődve pedig fokozza azok endogen hialuronsav termelését. Az eredmény csökkenő fájdalom, javuló funkció és életmínőség.
Az ízületbe adott hialuronsav a térdízületi arthrosis hatékony kezelési módja. Klinikai vizsgálatokban a szájon át adott nem-steroid gyulladáscsökkentőkkel való összehasonlításban hasonlóan hatékonynak, és bizonyos esetekben – idős, illetve nagy kockázatú betegeknél – biztonságosabbnak bizonyult. A hialuronsav hatáskezdete lassú, az injekciót követően hetekkel (4 hét) később indul, hatástartama azonban hosszú, 6-12 hónapon át tartó is lehet. Megfigyeléses vizsgálatokban az ízületi hialuronsav 6 hónapot meghaladóan is hatékonyan csökkentette a térdarthrosisos betegek nyugalmi és terheléses fájdalmát, a betegeknek 30-50%-kal kevesebb fájdalomcsillapítóra volt szükségük. Az injekció beadása kapcsán kedvezőtlen esemény, helyi fájdalom esetleg duzzanat ritkán és enyhe-mérsékelt formában lépett fel.

Különböző hialuronsav készítmények ismertek, a hialuronat molekulatömege alapján. Kis molekulatömegű linearis pl. a nálunk törzskönyvezett Hyalgan injekció (Fidia, Olaszország), nagy molekulatömegű keresztkötött készítmény pl. az amerikai Genzyme Gyógyszergyár Synvisc (Hylan G-F 20) nevű készítménye, mely a 18-27 éves egészséges férfi térdének viszkoelasztikus tulajdonságaihoz mérhető. A különböző molekulatömegű készítményeknek egyesek szerint nincs prioritása; mások a keresztkötött, sokáig az ízületben maradó hylant részesítik előnyben; a szinovialis sejtekhez a közepes molekulatömegű hialuronatok kötődnek jobban.
A hialuronsav készítményeket többnyire mesterségesen, bakteralis fermentációval állítják elő; nagy tisztaságú, steril, pirogenmentes viszkoelasztikus folyadékok. A hatás eléréséhez 3-5 injekció heti 1x beadása szükséges, de újabban vannak a terápiás dózist egyszeri injekció formájában biztosító kiszerelések is (pl. Monovisc, Synvisc Mono). A hatás záloga természetesen az ízületi résbe helyes technikával beadott injekció.
A térdízületi arthrosis ellátásáról közelmúltban több konszenzus is született. Az arthrosis klinikai és gazdasági vonatkozásait vizsgáló európai társaság (ESCEO) véleménye alapján az ízületbe adható hialuronsav

1. a porcvédő szerek + paracetamol vagy helyileg alkalmazható nem-szteroid gyulladáscsökkentő gélek, tapaszok majd

2. a szájon át adható nem-szteroid gyulladáscsökkentők adása után,

3. helyen, azok hatástalansága esetén javasolt, rövid távú, heti rendszerességű injekciós kezelés formájában. Ugyanakkor egy másik európai szakértő-csoport a viszkoszupplementációt pozitív indikációval, nem az előzőek hatástalansága esetén, hanem azok mellett javasolja.

Térdfájdalom esetén, keressen minket!